skip to Main Content

Multi(s)me — 2000

El Adaptador — 2024

Songlines — 2023

My Epifunny — 2022

Music all — 2021

No Paraderan — 2020

iFeel4 — 2017

iFeel3 — 2016

iFeel2 — 2012

Songlines

D’après l’ouvrage de Bruce Chatwin « Le chant des pistes » / Based on Bruce Chatwin’s book “The Songlines”

2023

 Photos @Marco Berrettini et @Laurent Philippe 

Choreography: Marco Berrettini

Assistant: Valérie Ferrando

With: Aline Aubert, Malou Bendrimia, Inès Depauw, Mila Endeweld, Angela Falk, Inès Hadj-Rabah, Laure Lescoffy, Valérie Ly-Cuong, Clarisse Mialet, Elisa Rouchon, Céline Schoefs, Lexane Turc, Jonathan Archambault, Alexis Baudinet, Charles Dalerci, Nathan Gracia, Tristan Ihne, Matéo Lagière, Andoni Martinez, Afonso Massano, Lorenzo Mattioli, Gabin Schoendorf, Luc Verbitzky

Music: Daniel Brandt

Scenography & Lights: Bruno Faucher

Costumes et accessories: *Melk Prod. and the Costumes-department of the Ballet de Lorraine

Production:
*Melk Prod. and CCN Ballet de Lorraine

The company *Melk Prod. benefits from a joint support agreement with the City of Geneva, the Canton of Geneva and Pro Helvetia, Swiss Foundation for Culture.

The idea for Songlines came to me while reading the book The Songlines by Bruce Chatwin, in which he describes the spiritual life of the Australian Aborigines. Pre-colonial Australia was the last land mass on earth populated not by pastoralists, farmers or city dwellers, but by hunter-gatherers. Their labyrinths of invisible pathways across the continent are known to us as Songlines, but to the Aborigines as the footsteps of their ancestors. Along these “routes” they travel in order to carry out all those activities which are typically human – singing, dancing, marriage, the exchange of ideas and the arrangement of territorial boundaries by agreement rather than by force. I would like to transpose into my project the questions that the book raises, which are archaic and terribly current at the same time: why is man the most agitated and the most dissatisfied of animals? Why do wanderers see the world as perfect while sedentary people always try to change it? Do we agree with the theory that all of man’s problems arise from his inability to sit quietly in a room? Songlines is a piece that will attempt to find answers, through choreography. A dance done in a magical space, made up of force fields, sacred places and points of light, where our exterior and interior lives are One.

L’idée pour Songlines m’est venue à la lecture du livre Le chant des pistes de Bruce Chatwin, dans lequel il décrit la vie spirituelle des Aborigènes d’Australie. L’Australie précoloniale était la dernière masse terrestre sur terre peuplée non pas de bergers, d’agriculteurs ou de citadins, mais de chasseurs-cueilleurs. Leurs labyrinthes de voies invisibles à travers le continent nous sont connus sous le nom de Songlines, mais pour les Aborigènes comme les traces de leurs ancêtres. Le long de ces “routes”, ils voyagent afin d’accomplir toutes ces activités qui sont typiquement humaines – chant, danse, mariage, échange d’idées et arrangements des frontières territoriales par accord plutôt que par la force. Je voudrai transposer dans mon projet les questions que le livre évoque, qui sont archaïques et terriblement actuelles à la fois : pourquoi l’homme est-il le plus agité et le plus insatisfait des animaux ? Pourquoi les errants conçoivent-ils le monde comme parfait alors que les sédentaires essaient toujours de le changer ? Sommes-nous d’accord avec la théorie que tous les problèmes de l’homme proviennent de son incapacité à s’asseoir tranquillement dans une pièce ? Songlines est une pièce qui tentera de trouver des réponses, à travers la chorégraphie. Une danse faite dans un espace magique, constitué de champs de force, endroits sacrés et points de lumière, où nos vies extérieures et intérieures ne font qu’Un.

Back To Top