skip to Main Content

Multi(s)me — 2000

El Adaptador — 2024

Songlines — 2023

My Epifunny — 2022

Music all — 2021

No Paraderan — 2020

iFeel4 — 2017

iFeel3 — 2016

iFeel2 — 2012

El Adaptador

2024

 @Dorothée Thébert Filliger 

Choreography: Marco Berrettini in collaboration with Milena Keller

Performers: Milena Keller and Marco Berrettini

Scenography: *Melk Prod.

Lights: Bruno Faucher

Music: Milena Keller, Marco Berrettini in collaboration with Samuel Pajand

Costumes and accessories: Severine Besson

Costumes assistant: Laurence Stenzin

Thanks: Samuel Vez, David Schafer, François Ségallou, Frank Capra

Administration and production: Régine Auer

Touring: Astrid Toledo

Production: *Melk Prod.

Coproductions: Arsenic Centre d’art scénique contemporain Lausanne (CH), Grütli – Centre de production et de diffusion des Arts Vivants Genève (CH), *Melk Prod.

Support: Loterie Romande, Fondation Ernst GöhnerThe company *Melk Prod. benefits from a joint support agreement with the City of Geneva, the Canton of Geneva and Pro Helvetia, the Swiss Foundation for Culture.

El Adaptador is a Duo with the dancer Milena Keller, with whom I already worked in Sorry, do the tour. Again!, which we put together in 2018. Milena and I are from different generations. On many subjects we necessarily have a different opinion. This is our strength in a way, because in this project which seeks a state of crisis, two opposing forces are needed; an ego and its unconscious, a mad dog and its leash, a matador and his bull.

The title of my piece is inspired by the image of the Matador. Central character of the Corrida with the sacrificed bull, he well illustrates the idea of contradiction which punctuates my project. The Matador, a symbol of the hero, has been strongly criticized for several years: a growing number of voices are being raised to denounce this ancestral spectacle which recalls the Roman games at the Colosseum. We honor the bravery of the Matador while deploring the inevitable sacrifice of the bull. There are many people who find profound beauty in Corrida, but whose cruelty is more and more shocking. We consume daily millions of animals raised in appalling conditions in the perfect invisibility ofthe countryside without the majority calling for a boycott. On the other hand, the fight of the Matadorwith the bull and the bloodbath in which the show ends, in arenas located in the middle of a city, has become an unbearable image. How does the Matador cope with these growing criticisms? Would he be ready to abandon this tradition deeply ingrained in Spanish culture in favor of an “awakened” modernism ?

El Adaptador sera un Duo avec la danseuse Milena Keller, avec laquelle j’ai déjà travaillé dans Sorry, do the tour. Again!, que nous avons remonté en 2018. Milena et moi sommes de générations différentes. Sur de nombreux sujets nous avons forcément un avis différent.C’est notre force en quelque sorte,car dans ce projet qui cherche un état de crise, il faut deux forces opposées; un égo et son inconscient, un chien enragé et sa laisse, un matador et son taureau.

Le titre de ma pièce s’inspire de l’image du Matador. Personnage central de la Corrida avec le taureau sacrifié, il illustre bien l’idée de contradiction qui jalonne mon projet. Le Matador, un symbole du héros, est vivement critiqué depuis plusieurs années: un nombre croissant de voix s’élèvent pour dénoncer ce spectacle ancestral qui rappelle les jeux romains au Colisée. On honore la bravoure du Matador tout en déplorant l’inévitable sacrifice du taureau. Nombreux sont ceux qui trouvent une profonde beauté dans la Corrida, mais dont la cruauté heurte de plus en plus.Nous consommons quotidiennement des millions d’animaux élevés dans des conditions épouvantables dans la parfaite invisibilité des campagnes sans que la majorité appelle au boycott. En revanche, le combat du Matador avec le taureau et le bain de sang dans lequel le spectacle s’achève, dans des arènes qui se situent au plein milieu d’une ville, est devenu une image insupportable. Comment le Matador vit-il avec ces critiques grandissantes? Serait-il prêt à abandonner cette tradition profondément inscrite dans la culture espagnole au profit d’un modernisme « éveillé » ?

Du 14 au 27 mars 2024 au Grütli

Back To Top